knopen inzamelenJeroen Krabbé, gastconservator van herinneringscentrum Kamp Westerbork, heeft het plan opgevat om knopen in te zamelen voor alle kinderen, die door het Naziregime zijn omgebracht in de Tweede Wereldoorlog. Deze 1,5 miljoen knopen zullen worden verwerkt in een gedenkmonument in herinneringscentrum Kamp Westerbork. Het idee hier achter is, dat de mensen zich moesten uitkleden in vernietigingskampen. Het laatste dat ze hebben aangeraakt, zijn de knopen van hun kleren. Zoals ieder mens anders is, is ook ieder knoopje anders.

Leerlingen van de Nieuwe Veste (school voor voortgezet onderwijs) in Hardenberg zijn begonnen met het inzamelen en tellen van de enorme hoeveelheid knopen. Zij kunnen dit niet alleen en zoeken hulp bij het inzamelen. Als kerken in Didam helpen we graag mee. We nodigen scholen en verenigingen in Didam uit om ook mee te helpen.

Er kunnen knopen worden ingeleverd tot en met 2 maart bij:

• portaal van de Mariakerk (alle dagen toegankelijk tot 17.00 uur)
  • de Protestantse Kerk (elke zondag van 9.00-12.00 uur).

Daarna zullen de knopen naar herinneringscentrum kamp Westerbork gebracht worden. Tijdens de 4 mei herdenking dit jaar in Didam wordt kort verslag gedaan van deze reis.

In de bijgaande link is meer informatie te vinden over de landelijke actie: RTVoost: Scholieren uit Hardenberg zoeken anderhalf miljoen knoopjes voor holocaust monument